در جدول زیر قیمت برنج شمال عمده که در بازار های گیلان و مازندران معاملات با این مزنه ها انجام می شود را برایتان قرار داده ایم تا در هنگام خرید برنج ایرانی نرخ ها دست تان باشد.

[price_list]

فروشگاه اینترنتی برنج شمال

برخی از تازه وارد های حوزه برنج شمال برای خریدن عمده این محصول سراغ فروشگاه های اینترنتی آن می روند و فکر می کنند با خرید از این فروشگاه ها می توانند محصولی با کیفیت مناسب و قیمت عالی تهیه نمایند اما از این موضوع خبر ندارند که اکثر این فروشگاه های اینترنتی تخصصی در کار برنج ندارند و خود یک واسطه هستند که در بسیاری از موارد به دلیل عدم آگاهی و نداشتن تخصص برنج نامرغوب به مشتریان عرضه می نمایند.

البته در برخی از موارد مردم عادی و مصرف کنندگان نیز آنقدر که از فروشگاه های مواد غذایی سطح شهر برنج بی کیفیت و تقلبی را به جای برنج شمال خریده اند خسته می شوند و سراغ خریدن این محصول از فروشگاه های اینترنتی می روند ولیکن مردم نیز باید به این نکته توجه نمایند که فروشگاه های اینترنتی نیز خودشان متخصص مدیریت سایت و اینترنت هستند و از برنج سر در نمی آورند در نتیجه دقیقا خودشان نمی دانند چه خرید و فروش می کنند.

در عین حال به ندرت و به صورت بسیار محدود از بین فروشندگان اینترنتی برنج شمال هستند مجموعه هایی که واقعا خودشان کننده کار باشند و در کار تولید و فروش برنج سابقه و قدمت چند ده ساله داشته باشند و شما نیز در هنگام خرید برنج شمال از فروشگاه های اینترنتی باید دقت کنید و جوانب لازم را در نظر بگیرید تا بتوانید از چنین مجموعه های معتبر و متخصصی خرید کنید نه از هر سایتی که در اینترنت دیدید.

قیمت برنج شمال عمده

قیمت برنج شیرودی

شیرودی یکی از برنج های ایرانی کیفیت پایین است که چون در مساحت یکسان بیشتر از ارقامی همچون هاشمی و طارم محصول می دهد در نتیجه قیمت ارزان تری دارد و همین ارزان قیمت بودن سبب شده مشتریان زیادی در بازار داشته باشد که هر کدام از این مشتریان به نحوی خاص و با هدفی مشخص این برنج را تهیه می کنند و یا شالی آن را می خرند

عده ای تاجر متقلب و سودجو در بازار هستند که برنج شیرودی را فقط و فقط با این هدف می خرند که آن را با سایر برنج های با کیفیت مخلوط کنند تا قیمت تمام شده را کاهش دهند و سپس پارت بار حاصله را به نام برنج اعلا خالص به فروش برسانند و یا به طور کلی برنج شیرودی را به نام برنج دیگری در بازار بفروشند.
معمولا برنج های با کیفیتی همچون هاشمی، طارم و دم سیاه هستند که توسط تجار مورد تعرض برنج شیرودی قرار می گیرند.

البته برنج ارزان قیمت شیرودی یک سری تاجر و مشتری درستکار دارد که آن را میخرند تا در شهر خود به فروش برسانند زیرا شهر محل استقرار آن ها منطقه ای ضعیف است که مردمش توان خرید برنج ایرانی گران قیمت را ندارند و ترجیح می دهند برنجی ایرانی با کیفیت پایین تر و قیمت کمتر مصرف کنند از این رو شیرودی راهی بازار این شهر ها می شود.

البته شالی برنج شیرودی نیز مشتریان زیادی دارد که به دو گروه تقسیم می شوند.
یک گروه تولید کنندگان برنج دودی هستند که شالی برنج شیرودی را برای تولید برنج شیرودی دودی تهیه می نمایند و گروه دوم تجار و تولید کنندگان مناطق غربی استان گیلان هستند که اغلب شالی برنج شیرودی را می خرند تا با شالی هاشمی مخلوط کنند که در فرآیند تولید برنج این دو همزمان پوست کنده شوند و سفید شود تا برنج مخلوط حاصله به سادگی قابل تشخیص نباشد.

قیمت برنج شمال عمده

قیمت برنج هاشمی درجه یک 98

در سال 98 قیمت برنج هاشمی که از ارقام درجه یک است مورد توجه همه ی تجار برنج ایرانی قرار دارد و حتی تجاری که سایر برنج های ایرانی را معامله می کنند تمایل زیادی دارند تا از قیمت روز برنج هاشمی آگاه باشند و بدانند این برنج در بازار های استان گیلان و در شرایط مختلف با چه مزنه ای معامله می شود اما علل این حجم از کنجکاوی چیست؟

تجار قدیمی و با سابقه این را خوب می دانند که قیمت برنج هاشمی یک مبنای مهم برای تعیین قیمت سایر برنج ها است و چون هاشمی زودتر از سایر برنج ها برداشت می شود و حجم تولید بالایی نیز دارد و از طرفی تجار و تولید کنندگان برنج هاشمی نقش تعیین کننده در بازار برنج دارند در نتیجه قیمت برنج هاشمی روی نرخ سایر برنج ها نیز تاثیر می گذارد در نتیجه یک تاجر قدر باید به صورت به روز از مزنه و قیمت این برنج مطلع باشد.

برداشت برنج هاشمی معمولا از اواخر شهریور شروع می شود و در اوایل و اواسط مرداد به اوج خود می رسد و از این رو معمولا در اواخر مرداد و اوایل شهریور است که قیمت این برنج در بازار به صورت قطعی مشخص می گردد و همه ی کسبه و تجاری که این برنج را خرید و فروش می کنند نرخ دست شان می آید و در این زمان است که معامله کردن در بازار برنج شمال کم کم آغاز می شود.

قیمت برنج شمال عمده

قیمت برنج علی کاظمی

برنج علی کاظمی یکی دیگر از ارقام برنج باکیفیت است که در شمال کشت می شود و دارای عطر و مزه ای به مراتب بهتر از طارم و هاشمی است اما با توجه به یکدست نبودن ظاهرش و رویت ضعیفی که دارد قیمتش ارزان تر از هاشمی بوده و معمولا با طارم در یک رنج قیمتی قرار دارد و با اینکه خوب محصول می دهد اما به دلیل اینکه خوب خرید و فروش نمی شود این روز ها توسط کشاورزان کمتری کشت می شود.

از اصلی ترین مناطقی که برنج علی کاظمی در آن کشت و تولید می شود می توان به شهر هایی همچون فومن، صومعه سرا و شفت اشاره نمود و دقیقا در بازار برنج فروشان همین شهر ها است که بر روی برنج علی کاظمی قیمت می نهند اما باید به این نکته دقت داشت که قیمت برنج علی کاظمی همیشه از هاشمی تاثییر پذیری دارد و صرفا نظر تجار و برنج فروشان شهر هایی که نام بردیم در تعیین قیمت برنج علی کاظمی دخیل نیست.

معمولا مشتریان برنج علی کاظمی افرادی هستند که خیلی ظاهر خام برنج برایشان اهمیت ندارد و خیلی به این موضوع توجه نمی کنند که برنجشان در پخت مجلسی و دون دون باشد بلکه مزه و عطر برنج برایشان ارجعیت دارد و دوست دارند برنجی عطر و طعم دار و با قیمت مناسب مصرف نماییند و این ها دلایلی است که سبب می شود از برنج علی کاظمی استفاده نمایند و سراغ هاشمی و طارم و سایر ارقام برنج ایرانی نروند.

قیمت برنج شمال عمده

قیمت برنج فجر گیلان

بنکدارهایی که برای خرید عمده برنج راهی شمال می شوند و می بینند که اوضاع قیمت برنج هایی مثل هاشمی، طارم و علی کاظمی به نحوی است که مردم شهرشان کشش خرید این برنج ها را ندارند سراغ برنج فجر می روند که کیفیت پایین تری نسبت به این ارقام داشته و به دلیل کیفیت پایین تری که دارد قیمتش نیز ارزان تر است.

اما ظاهر برنج فجر هایی که در کارخانه ها یا انبار تجار استان گیلان موجود است بسیار زیبا و مشتری پسند است و پختش حرف ندارد و این اصلی ترین دلیلی است که سبب می شود این برنج بهترین گزینه برای رستوران دار ها باشد زیرا هم خوب قد می کشد و هم قلمی و استخوانی است و در کنار این دو شاخصه قیمت ارزانی نیز دارد و ماندگاری پس از پختش نیز مناسب است.

البته برنج فجر یک مدل دیگر نیز دارد که مقداری قد کوتاه تر است و به همین سبب قیمتش ارزان تر بوده و در بازار مشتری کمتری دارد و چون شکل و شمایل ظاهری اش برای رستوران دار ها آنقدر ترقیب کننده نیست و سایر مشتریان نیز کمتر برنج فجر استفاده می نمایند در نتیجه به سختی در بازار خرید و فروش می شود و معمولا زمانی این رقم برنج فجر را در بازار معامله می کنند که موجودی برنج فجر سوزنی به پایان رسیده باشد.

قیمت برنج شمال عمده

قیمت برنج مینودشت

در مینودشت استان گلستان نوعی برنج کشت می شود که اسم دم سیاه روی آن گذاشته اند اما از نظر محصول دهی بیشتر از برنجی که دم سیاه گیلان است محصول می دهد و از نظر کیفیت در میزان عطر و مطلوب بودن پخت به پای هاشمی نیز نمی رسد و مصرف کنندگان برنج صدری و تجار قدیمی برنج به راحتی متوجه این تفاوت کیفیت می شوند ولیکن قیمت آن نیز معمولا ارزان تر از هاشمی ممتاز است.

برنج مینودشت اسم دم سیاه را یدک می کشد اما نسبت به صدری دم سیاه کشت شده در گیلان ضعف هایی دارد که این دو برنج را کاملا از یکدیگر متمایز می کند که عبارتند از:

  • عطر کمتری دارد
  • قد دانه های کوتاه تری دارد
  • در پخت کمتر قد می کشد
  • دانه های قطور تری دارد
  • مثل صدری سبک نیست
  • مزه و طعمش به پای صدری نمی رسد
  • ماندگاری پس از پختش ضعیف تر است

قیمت برنج شمال عمده

فروش اقساطی برنج شمال

برخی از مصرف کنندگان برنج شمال برایشان جای سوال است که آیا این محصول به صورت اقساطی نیز فروخته می شود؟
در پایسخ به این سوال باید گفت با توجه به اینکه فروش اقساطی در هر محصولی بیشتر در فروشگاه های محلی صورت می گیرد و تابع شناختی است که بین فروشنده و اهالی محل است و از طرفی می توان برنج را به صورت کیلویی خرید کرد و مبلغ یک کیلو برنج چیزی نیست که نیاز به اقساطی کردن داشته باشد.

با این تفاسیر و با توجه به اینکه برنج یک محصول مصرفی با حاشیه سود پایین است فروش اقساطی آن کاملا بی معنی است و معمولا معاملات غیر نقدی که در برنج انجام می شود به صورت چکی است که بین عمده فروش های شمال و تجار شهر های غیر شمالی صورت می گیرد و فقط مختص تجار قدیمی است که مدت زیادی با یکدیگر کار می کنند و نزد هم اعتبار زیادی دارند.

البته محدود چک هایی که در بازار برنج رد و بدل می شود مدت های بسیار کوتاهی دارد که بین 20 تا 40 روزه است و معمولا بهای کل معامله نیست و نیمی از تراکنش را شامل می شود و نصف دیگر مبلغ معامله به صورت نقدی پرداخت می گردد و این ها بخاطر این است که برنج محصولی مصرفی با گردش مالی قابل توجه است.

قیمت برنج شمال عمده

قیمت روز برنج هاشمی استانه اشرفیه

تجار قدیمی برنج و بنکنداران شهر های غیر شمالی معمولا افرادی مذهبی بودند و در سفر به گیلان برای زیارت به استانه اشرفیه نیز می رفتند و این موضوع سبب شده که خرید و فروش برنج هاشمی استانه اشرفیه نیز میان تجار این شهر و بنکداران غیر شمالی اتفاق افتد و  از آن جایی که اسم استانه اشرفیه در برنج مطرح شده است این روز ها نیز هر برنج مرغوب و غیر مرغوبی را که متعلق به این منطقه باشد یا نباشد به نام هاشمی استانه اشرفیه می فروشند.

البته شالیکوبی هایی که در استانه اشرفیه و اطراف آن هستند برنج سفید رنگ تولید می کنند و خیلی علاقه ای به تولید برنج با رنگ روغنی ندارند و این موضوع سبب شده آن دسته از مشتریانی که برنج سفید دوست دارند سراغ هاشمی این منطقه بروند ولی این یک سلیقه اشتباه است و حرفه ای ها می دانند روغنی بودن برنج بهتر از سفید بودنش است و برنج های روغنی پخت بهتر و عطر بیشتری دارند.

قیمت روز برنج هاشمی استانه اشرفیه با برنج هاشمی که در سایر نقاط گیلان کشت می شود تفاوتی ندارد و برنج های تولید شده در این منطقه نیز بنا به معیار هایی که سطح کیفی هر پارت بار را مشخص می کند قیمت گذاری می شود از اینرو باید دقت داشته باشید که تعیین قیمت برنج هاشمی با بررسی مواردی که به آن اشاره می کنیم انجام می شود.

  1. میزان قوی بودن عطر
  2. میزان قد دانه های خام
  3. روغنی یا سفید بودن دانه ها
  4. درصد شکسته موجود در بار
  5. کیفیت سورت و رویت ظاهری
  6. میزان قد کشیدن در پخت
  7. باریک و مجلسی قد کشیدن
  8. نوع بسته بندی
  9. یکدست بودن دانه ها در پخت
  10. ماندگاری و شپشک نزدن برای مدت طولانی

قیمت برنج هاشمی

قیمت برنج شمال

قیمت برنج شمال تا حد زیادی تابع مزنه برنج هاشمی است زیرا این برنج در بازار یک رقم مرجع است و بیشتر کشاورزان با مقایسه حجم برنجی که شالیزارشان می دهد قیمتش را محاسبه می کنند.
مثلا اگر شیرودی دو برابر هاشمی محصول بدهد انتظار می رود قیمت آن نیز تقریبا نصف هاشمی باشد. و یا دم سیاه که کمتر از هاشمی محصول می دهد قیمتش بالاتر از این رقم است.

به طور کلی قیمت برنج شمال هرگز به حدی نمیرسد که کشاورزان را راضی نگهدارد و کشاورزان احساس کنند که تولید برنج برای آن ها به صرفه است.
کشاورزان اکثرا از روی ناچاری این کار را انجام می دهند و بیشتر کشاورزان شمالی به محض اینکه برای شالیزار خود مشتری پیدا کنند اقدام به فروش آن می کنند و دست از تولید برنج بر میدارند.

قیمت برنج شمال همیشه از برنجی هایی که در سایر مناطق کشور تولید می شود بالاتر است زیرا کیفیت بسیار بالایی دارد البته در همین شمال نیز برنجی مثل ندا هم کشت می شود که از برنج های جنوب ارزان تر است.
پایین بودن قیمت برنج ندا نیز به دلیل کیفیت پایین این برنج است اما به طور کلی برنج هایی که در شمال ایران کاشته شوند بسیار باکیفیت و ارزنده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید